Hoved menu:
Arbejdsmiljørepræsentantens opgaver
De opgaver din arbejdsmiljørepræsentant skal arbejde med, er i udgangspunktet defineret i en bekendtgørelse til arbejdsmiljøloven
Arbejdsmiljørepræsentantens opgaver omfatter bl.a.:
APV, som er omdrejningspunktet for arbejdsmiljøarbejdet
Planlægning, som handler om at bidrage i forbindelse med ændringer i organisering af arbejdet og i forbindelse med byggeri
Kontrol, som handler om at holde øje med arbejdsmiljøet i dagligdagen
Forebyggelse, som handler om at sikre kontrol med tilrettelæggelsen af arbejdet så det kan udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt
Registrering, anmeldelse af tilløb til ulykker og analyse af ulykker
Samspil med dig og dine kolleger
Arbejdsmiljørepræsentantens arbejdsvilkår
Ifølge loven skal din repræsentant have den fornødne tid til at udføre sine opgaver som sikrer et forsvarligt arbejdsmiljø. Det er arbejdsgiverens og den lokale ledelses ansvar at sikre der kan bruges den fornødne tid.
En AMR behøver derfor ikke at frygte for sit job, når hun/han taler sine kollegaers sag.